dinsdag 2 maart 2010

Holi Phagwa



Subh Holi, In Maart is er een officiĆ«le feestdag in Suriname. Dan vieren de Hindoestanen het lentefeest Holi of Holi Phagwa. Tevens wordt de overwinning van het goede op het kwade gevierd en geldt het als een nieuwjaarsfeest. Men wenst elkaar ´subh holi´en gooit gekleurd poeder, gekleurd water en parfum naar elkaar. Heeft toch wel iets carnavalesk. Zo heb ik mijn carnaval toch een beetje kunnen inhalen. En ´t was nen goeien ze! Wij kregen de kans om met een collega dit Holi-feest te vieren. Ik kon me helemaal inleven in dit feest. Vanaf 2011 doen we dit ook. Familie en vrienden opzoeken en bestrooien met water of sneeuw en kleurstof of confetti. Met veel hapjes & drankjes en niet te vergeten veel muziek om te dansen. Jawel ik laat met letterlijk en figuurlijk helemaal onderdompelen in het multiculturele Suriname.

Geen opmerkingen: